Memoriile lui Kemény János
Dacă
trecem peste descrierea maniacală, pe multe pagini, a campaniilor militare,
memoriile lui K. J. sunt chiar interesante și merită citite. Sunt o frescă
veridică a unei epoci prost înțelese de istoriografia națională.
Foarte interesante memorii am citit
săptămâna trecută, amintirile lui Ioan Kemény (1607-1662), Memorii. Scrierea
vieții sale, Cluj-Napoca, Casa Cărții de Știință, 2002, traduse din
maghiară de Pap Francisc. Se zice că au fost scrise în anii captivității sale
tătărești, la Bahcisarai, dar mulțimea detaliilor și a numelor proprii indică o
completare ulterioară. Ca toți din elita vremii si J. K. este preocupat
preponderent de politică (intrigi) și război. Printre acestea, pe undeva, mai
răzbate și cotidianul, se strecoară mărunțișurile vieții.
Scrierea începe cum trebuie, cu
genealogia familiei Kemény, în fond o trecere în revistă a principalelor
familii nobiliare din elita epocii, ale căror nume le știm azi grație
castelelor ruinate care populează Transilvania: Banffy, Kemény, Lonyai, Kornis,
Haller etc. E șocant să vezi cum sute de ani destinele acestui spațiu au fost
dictate de membrii acelorași familii. Am mai menționat faptul că
stră-stră-strămoșii mei au fost iobagii valahi ai lui Kemény János. În
nesfârșitele lui peregrinări nu uită să menționeze când se întoarce la moșia
lui de pe valea Arieșului inferior (căreia îi zice «casa mea», p. 162).
În memoriile astea de sute de pagini K.
J. aminteşte şi descrie foarte rar femei. Nu are loc de menţionarea detaliată a
războaielor mărunte pe care le poartă el şi principii lui şi care seamănă cu
guerillele moderne. Una dintre primele femei descrise este doica lui: «doica
mea era o fată, dacă mi-e îngăduit să zic aşa, sau poate, mai degrabă, o
muiere-fată; fată, căci nu avea soţ, muiere căci avea un copil şi, deci, lapte
din belşug; o secuică din scaunul Mureşului, bună la cânt, bună dansatoare
haiducească, muiere cătănoasă, căreia şi mai târziu i-am purtat multă grijă…»
(p. 47). Altă dată, tânărul K. J., aflat într-o misiune în Lusacia la un
personaj de rang princiar al cărui nume l-a uitat, ne povestește: «… unde
veniră mama sa, o vârstnică de treabă, soția sa, femeie tânără foarte frumoasă,
cele trei surori mai mici, foarte frumoase și fragede; toate veniră acolo și se
așezară la masă cu noi; el ne ospeți foarte cumsecade , cu pohvală și
îmbelșugare. Noi, maghiarii, văzurăm aici pentru prima oară un veșmânt de
femeie decoltat, deschis, iar bietul Francisc Mikó, și beat, dar, de altminteri
și foarte venereus, s-a ținut mult după ele…» (p. 66-67).
Într-o lume mult diferită de cea modernă
K. J. este acaparat de conflict. Uneori conflictele îl aduc în contact cu
domnii valahi, Vasile Lupu și Matei Basarab. Din amintirile familiei povestește
și despre Mihai Viteazu, în contextul unui discurs de denigrare a fostului
principe Sigismund Báthori: «Altă dată cedă țara fratelui său mai mic,
cardinalul Andrei Báthori, și el se duse în Polonia; vodă Mihai bătându-l pe
acel Andrei Báthori la Sibiu, acela vru să fugă în Moldova, dar fu omorât de
propriii săi oameni de rând în munte, în Ciuc, iar capul său fu dus în fața
voievodului; acesta s-a miluit la vederea lui cam ca și împăratul Iulius când a
văzut capul lui Pompei, zicând: Hai! Szarakul popa! Szarakul popa!» (p.
35). Aproape ca în filmul lui Sergiu Nicolaescu.
Războaiele epocii se desfășoară sub
semnului vinului și al cruzimilor. Se încheie armistiții ca să se poată cumpăra
butoaie de vin. Într-o intervenție împotriva lui Vasile Lupu (care îl atacase
pe Matei Basarab, în contra mitului reîntregirii Daciei, al originii comune și
al proverbialei prietenii milenare moldo-valahe), K. J. ne spune cum «trupeții
de rând din Țara Românească și Moldova s-au retras de la gâlceavă mergând pe
sănii, alimentele erau puține, dar vinul mult, din care pricină valahii au
tăiat multora dintre secuii rămași în urmă în munți gâtlejul, la unii
testiculele…» (p. 189).
Sunt multe lucruri de semnalat din
aceste interesante memorii. Mai notez doar nunta unei fiice a lui Vasile Lupu
cu prințul lituanian Janusius Radziwill, nuntă al care K. J. a participat.
«Nunta avu loc cu mare solennitas, din Polonia veniră mulți nobili,
trimișii regelui și ai altora, cu veșminte frumoase și harnașamente, călăreți
buni, oameni unul și unul, și mulți, circiter două mii de călăreți
împreună cu pedestrașii; dar de-a adevăratelea ei nu întrecură ca vestimentație
pe cei de la curtea voievodului; erau multe veșminte ornamentate cu blană de
nevăstuică, de râs, veșminte cu mătase; mese mari și îmbelșugate, la mesele
tuturor participanților de vază mâncare proaspătă în gen polonez, prăjituri,
marțipan cât voiai, pe toate mesele lungi tăvi și farfurii de argint, muzică
multă de tot felul, jocuri de carnaval, acrobații pe funii, minunați dansatori
și oameni de artă; in summa, un fast măreț, lume multă de amândouă
părțile, nu cu barbarie de țărani valahi, ci cu aranjamente creștinești ca la
regi. (…) Înainte de a ne așeza la masă, s-au încins la dans valah cincizeci
sau șaizeci de doamne nobile, de fete, prinzându-se de mână, și dansau când în
cerc, când în lung; aveau niște veșminte foarte nouțe. (…) La mesele
principale, nunta nu fu prea presărată de beţivănie, dar s-a băut pe îndelete;
după aceea , trimisul regelui, mirele şi polonezii s-au ridicat de la masă şi
plecară (…). Voievodul îi însoţi, dar ne rugă să-l aşteptăm; reveni repede şi
stătu la băutură cu noi… » (p. 260-261). Pare o nuntă de la curtea Împăratului
Roș din povești.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.